От януари 2021 магазинът ни на улица Екзарх Йосиф 32 в София работи със следното работно време:
СРЯДА, ПЕТЪК И СЪБОТА 10.00ч. до 14.00ч.
ЧЕТВЪРТЪК 15.00ч. до 19.00ч.
Защо еко дрехите са толкова скъпи и не е ли просто маркетингова стратегия?
Въпросът всъщност трябва да бъде зададен обратно. Не “Защо еко дрехите са толкова скъпи”, а защо конвенционалните са толкова евтини?
Често ни задават първата версия, затова решихме да се опитаме да обясним възможно най-кратко и ясно за какво плащате и да внесем малко светлина в това какво се крие зад цената на една дреха.
На първо място, защото при еко дрехи се касае за дрехи от естествени материи – памук, лен, вълна, коприна. За разлика от изкуствените материи, при които смесваш няколко синтетични полимера и „Абракадабра!“ 1000 метра плат, другото са все растящи и живи неща, които се влиаят от атмосферни условия, условия на отглеждане, поява на болести и т.н. високорискова стока, на която може да и се случи всичко, което да смали или изцяло да унищожи добива.
Естествено има и различни методи, с които фермерите могат да предотвратят или намалят рисковете, или изобщо има различни типове земеделстване. Не е едно и също дали полето ще бъде напръскано с пестициди и глифозат (за който се надяваме, че вече не е обществена тайна – че трови не само плевели, но и хора, животинки и пчелички), или фермерите ще плевят на ръка, както е при органичното земедeлие. Продукцията е трудоемка и високоенергийна – малцина ще знаят, че за отглеждането на килограм памук са нужни средно 11 000 литра ВОДА! В райони, в които водата е ограничен ресурс.
Подобно е при животновъдството, в частност при вълната. Чували ли сте за метода „mulesing“ при овцете? Представлява болезнена техника за отстраняване на кожата около половите органи на овцете, където виреят ларвите на паразитни мухи, „изсмукващи“ животното до смърт. В райони на Австралия и Нова Зеландия „mulesing“, т.е. обрязването без упойка е разпространен метод за „предпазване“ на животните от заразяване. Еко лейбълите не упортебяват вълна, идваща от такова животновъдство. Конвенционалните я вземат с удоволствие – по-евтина е.
Но да се върнем към памука и преработването.
Едва ли има много хора, които биха носили постоянно необработен памук, та камо ли биха облекли децата си така. Цветът му е жълт. По тази причина материите минават през многократна обработка за избелване, омекотяване, устойчивост, при която се третират с множество химични вещества, багри и оцветители – алкифенолтоксилати, фталати, органозини.
Да, снежнобялото памучно боди е избелвано до неузнаваемост, за да бъде бяло. Цветовете и щампите също не са от чиста горска роса. Всеки, който се замисли, дори без да чете по темата, ще осъзнае, че за тези обработки се използват препарати. И пак стигаме до момента, къде и какво се използва за тази обработка. Могат да се използват бои и багрила на водна основа или високо токсичните им евтини алтернативи съдържащи тежки метали като кадмии, олово и мед. Познайте кои се използват в конвенционалния текстил. При нас има продукти от необработен органичен египетски памук – марката Lotties е специалист в тази област, а Египет е изобщо първата страна, която се специализира в производството на органичен памук.
Също не са горски феи и джуджета, които бъркат (често с голи ръце) тези субстанции, гърбят се на шевните машини, дишат индустриален прах и текстилни нишки и спят на земята в тъмни халета, за да имат какво да сготвят на децата си или да си купят лекарствата, необходими им за болестите, които получават като бонус с работата си. Това са живи, дишащи жени и мъже и на много места по света все още ДЕЦА! Особено жените често са жертва на насилие – и сексуално.
„Sometimes when you buy a Т-shirt, you kill somebody“ – каза наскоро холандката Ли Еделкоорт – една от най-известните изследователки на модни трендове в манифеста си относно или по-скоро срещу модата.
Преди всичко, срещу това се бори еко модата – срещу робството и геноцида в текстилната индустрия. И това не е преувеличаване, а факт. За това не се налага да ходите до, или да си мислите за Индия и Бангладеш – може да идете и до Пирин Текс в Сандански или много други фирми, шиещи в България.
Еко марките обучават, поощряват и заплащат справедливо на работниците си, осигуряват ги здравно и пенсионно, осигуряват им адекватно време за почивка и регенерация.
Питате ли се как е възможно тениска да струва 3-4 лв.? Ами, не е, освен ако някой не плати разликата с реалната цена – с нечовешки труд, за да се опитва да изпълни все по-големите норми на масовата продукция. Със здравето си, и в най-лошия случай с над 1000 човешки живота, ако вземем за пример Рана Плаза в Бангладеш.
Мерките за сигурност в помещенията, поддръжката на машините, безвредни химикали, пречиствателни станции за отпадъчни води, качествени суровини от локални производители – всичко това струва пари, които големите концерни с удоволствие си спестяват, за да може тениската Ви да струва 3лв. Така че, не еко дрехите са скъпи, а конвениционалните прекалено евтини. И защото са евтини, си купуваме много. Въпросът за нуждата отдавна е на заден план – да е ново, да е модерно, да е хубаво и да ни прави щастливи. За кратко.
Ще кажете „OK, то всеки може да си напише еко, био или органично на стоката“– т.е. да злоупотребява с доверието на хората. Ами за съжаление е така – има много хора, които злоупотребяват. За това са измислени сертификатите и стандартите, които тестват, проверяват и гарантират нещо, много неща или всичко в един продукт. IVN Best, GOTS, FAIR WEAR FOUNDATION, OEKO TEX Standard 100, за да изброим някои от най-популярните. Greеnpeace редовно публикува информация и сравнения.
Много от тях са недостатъчни, за нашите лични изисквания и виждания. OEKO TEX Standard 100 например изследва само крайния продукт за остатъчни вредни вещества, но не се интересува от условията на производство. Запознайте се със различните видове сертификати и питайте дали дрехата, продаванa Ви за еко, био или органична, има издаден сертификат. В интернет има достатъчно бази данни, достъпни за всеки и даващи информация за фирмите, притежаващи сертификат и за какъв срок им е издаден. Ето тук може да се информирате за GOTS производители и търговци.
Всеки сериозен търговец трябва да знае не само от кой склад му идва дрехата или плата, или кой му я е препродал, но и да познава детайлно всички брънки по веригата. Имайте предвид, че био и в частност GOTS-сертифицирани производители са си бръкнали много дълбоко в джоба за сертифицирането, за да докажат, че стоката която Ви предлагат е чиста, органична и отговорно произведена. В зависимост от големината на предприятието, цените за годишния лиценз започват от 1200 евро.
И накрая в частност за Валдорфленд и нашите стоки и цени. След дълги лични проучвания стигнахме да извода, че наистина само GOTS сертифицирани дрехи са доказано еко, био, органик и феъртрейд и достатъчно разпространени, за да е възможен вносът им. Само IVN Best e по-обхватен стандарт, но и малко производители са сертифицирани по него. Вълнените продукти от Engel Naturtextilien са IVN Best сертифицирани. Фирмата е един от инициаторите на стандарта. GOTS контролира всичко – от семнцето на полето, през условията на отглеждане, преработка, до пречиствателната станция за отпадъчните води и пликчето и кашона, в който се доставя дрехата.
Освен Maxomorra , DUNS SWEDEN и Sense Organics, които произвеждат в Индия в заводи и при условия, които с удоволствие и гордост показват на всички, които се интересуват, останалите ни марки са произведени в Европа . В Германия, Португалия до скоро и в Унгария, но Loud + Proud изтегли продукцията си от там, заради несходните политически разбирания. Т.е. за тези дрехи се плаща на работниците по европейски стандарт. Тези фирми не само се грижат за собствните си работници, но и за обществото като цяло – подпомагайки финансово НПОта, социални, образователни и екологични проекти. Би било чудесно един ден да дойдат да обучават и шият в България. Да създават тук работни места и да предлагат справедливо заплащане. Затова обаче трябват силна политическа подкрепа, отговорни локални партньори и преди всичко подсигурени законови права. Неща, които в България са все още само блян.
Повечето от тези производители работят с предварителна поръчка – т.е. произвеждат само толкова, колкото ние продавачите смятаме, че ще продадем. По този начин се избягва свръх продукция за бунището и се пестят ресурси. Кройките обикновено са уголемени, за да може дрехата с подгъване да се носи по-дълго време.
Всичко изброено до тук означава, че доставната цена на еко дрехи също е висока. Много лукративно би било за нас, да продаваме стоката на четворна цена, както е в мола, но уви, съотношението доставна към продажна цена е по-скоро 1 към 2. Цените са предопределени – доставчика задава препоръчителна крайна цена, която всъщност е задължителна, защото ако не се придържаш към нея, не получваш повече стока. Целта е да няма дъмпинг на цените между продавачите и всеки да има честен шанс за продажба.
За да довършим сметката, от продажната цена се маха ДДС-то и твърдите разходи – всеки магазин плаща наем, счетоводство, ток, телефон и т.н. Заплата не си плащаме – работим доброволно и трябва евентуално да се закупи нова стока. Та нека всеки си сметне колко мравки трябва да продадем, за да излезем на плюс :).
Интересно, че повечето хора не се питат каква е производствената цена на чифт Найк, Адидас или продуктите Майкъл Корс и дрехите в Зара. Те просто са институция с рекламни кампании за милиарди долари. Както и малко хора реално се замислят защо Amazon може да продава същите продукти на много по-ниска цена от локалните малки търговци и дали това е добро за някого освен за собствениците на Amazon. Но да се върнем към темата с еко дрехите.
За тези, които се питат “Няма ли български алтернативи?” Ами приемаме и сме благодарни за всякаква информация относно такива. Имаме високи изисквания за прозрачност и очаквания от партньорствата. Предложения от сорта „Абе дайте да ви дадем нещо, ще ви пуснем фактура и после ще видим какво ще стане“ или „Тия дрешки са много готини, дайте ни от тях и ние ще ви превеждаме парите“ не кореспондират с представите ни за професионалност. От поне година се опитваме да разберем къде в България се произвежда прословутата българска коприна. Следите ѝ се губят някъде 2005г. в интернет пространството. Може би наистина затова работим основно с немски и скандинавски фирми, където коректността и подробни договорни отношения са основна база за партньорство.
До всичките ни доствчици сме писали подробно мотивационно писмо, защо харесваме продуктите им и защо искаме да ги продаваме в Югоизточна Европа. Считаме го за огромна чест, че ни се довериха и работим с тях.
Имаме личен контакт с всички производители – виждаме ги редовно по изложения за еко текстил и други изложения за бебешки и детски стоки. Винаги сме осведомени какво се случва и ние разказваме как се развиват нещата в България. Интересен случай сме и веднага знаят кои сме, защото явно сме едни от малкото луди, които внасят скъпи качествени стоки в България, а не изнасят нещо навън.
По въпроса с необходимостта. Винаги сме изтъквали, че стоките, които предлагаме не са основна необходимост, а добра алтернатива за количество и компромиси в качеството на евтините конвенционални продукти. Минимализъм и качество е един от основните ни девизи. Особено що се касае до бебешко и детско облекло. Искаме да предлагаме дрехи, които не само обединяват всички положителни качества на естествените материи, но и нямат тъжна предистория, могат да се носят от повече от едно поколения и да се предават на други семейства. За да се развие пазар с продукти втора упортеба обаче, те трябва някъде да бъдат първа. Първата инвестиция обикновено е висока, но си заслужава, ако я правим разумно. Личният ни опит е, че с преосмисляне на приоритетите, не е толкова непосилно и инвестицията се амортизира бързо. Всеки сам решава, къде и за какво дава парите си. Това е мощен инструмент, който може да подпомага една индустрия или друга, да строи петнадесетото имение на чичо Амазон, или да плаща учбниците за децата на лелята с магазинчето на ъгъла.
И накрая да напомним, че Waldorfland e хоби и личен идеализъм. Не живеем от него, всичко се случва след нормалния ни работен ден и ни мотивират само усмивката и милите думи на доволните клиенти и вярата, че правим нещо добро за хората и планетата, колкото и патетично да звучи. Дори не знаем дали някога ще можем да живеем от него, но във всеки случай искаме да опитаме. Благодарим на всички, които избират да отглеждат децата си с нас и на всички, които не го правят, но споделят философията зад магазина.
15. май 2018 UPDATE
От 15. април можете да ни намерите в центъра на София в център Естествени идеи на улица Московска 27Б. Обадете ни се да уговорим час ако искате да разгледате и пипнете продуктите ни или се нуждаете от лична консултация. 0876011144
Скъпи клиенти, на тази страница ще намирате актуална информация, за всичко което се случва или предстои да се случи във WALDORFLAND. Тук ще поместваме и ПРОМО Кодове и информация за томболи, игри и печалби. Дръжте страничката под око 😉